Hej då gamnacken!

Man tänker: “Nä, men min hållning är väl helt okej”. Tills någon ställer fram en dator och en ny värld öppnar sig. Ofta i form av ett litet universum med nackont och inte alls så himla tjusig hållning tyvärr ( i alla fall inte för mig ;). De här stretcharna hjälper!


1.     Nacktippningar (Bild 1-3)

Superenkel och skön övning att göra flera gånger om dagen – när du vaknar, vid skrivbordet, i soffan. Sträcker ut sidorna och baksidan av nacken.

Gör såhär: Sitt med stolt hållning. Dra in hakan lätt och tänka att du vill skapa en så lång nacke uppåt som möjligt. Tippa huvudet åt ena sidan, lägg handen på huvudet som lätt tyngd, stanna 5 andetag. Vrid sedan hakan lätt in mot bröstet för att komma åt snett på baksidan av nacken i 5 andetag. Vidare för du hakan rakt ner mot bröstet för att stretcha baksidan i 5 andetag innan du gör samma sak på andra sidan.

Tips: Andas medvetet och djupt!


 2.     Bok bakom ryggen (Bild 4)

Perfekt övning när du kollar tv eller bara vill sitta och andas en stund. Sträcker ut framsidan av dina axlar.

Gör såhär: Sitt med stolt hållning. Dra in hakan lätt och tänka att du vill skapa en så lång nacke uppåt som möjligt. Placera en tjock bok bakom dig. Rulla bak och ner axlarna, fläta fingrarna bakom ryggen och placera boken mellan nedre delen av din rygg och dina händer. Andas djupt. Stanna i positionen 3–5 minuter.


3.     Nackpress (Bild 5-6)

Bästa övningen för att jobba bort en gamnacke, stärka rätt muskler i nacken och släppa på spänningar.

Gör såhär: Ligg på golvet eller stå med bakhuvudet mot en vägg. Dra in hakan, rulla bak axlarna och skapa en lång nacke uppåt. Pressa sedan bakhuvudet så hårt du kan mot väggen eller golvet. Håll 10 sekunder. Upprepa minst 5 gånger.

Erika KitsComment