Vi behöver inte elitträna för att må bra

04_earth_erikakitsgolevik_by_delafoi_LR.jpg

Testa ett alternativt hållningssätt till träning. Att verkligen lyssna och ge dig själv det du behöver nu, istället för att försöka få kroppens dagsläge att anpassa sig efter en statisk plan som ska leda till ett mål i framtiden. Framtiden är nu. Må bra nu. Rör dig som du vill känna dig. Nu.


Fenomenet att röra på sig för att balansera ett annars stillasittande liv uppkom med industrialismen för cirka 200 år sedan. I takt med att stillasittandet sedan ökat har åtgärderna för att få oss att träna regelbundet blivit allt mer finslipade och när personlig träning-boomen slog till på 1990-talet gjorde den det med ett upplägg på träning som i många fall följer samma form som en idrottsmans, det vill säga fokus på ett specifikt och mätbart framtida mål.
Här tappar vi något… balansen! Att röra på sig ”bara” för att balansera ett stillasittande liv räknas inte längre. Att ”bara” vilja må bra är nämligen inte ett ”tillräckligt tydligt mål”. 

Jag vet, många motiveras av att träna mot ett mål, det passar deras mindset och ger dem energi. Det är inte er jag talar nu. Jag vill vända mig till alla oss andra!
Vi som inte tycker att tiden på milen är viktig, som inte bryr oss om hur tung hanteln var, vi som trötta bara av att höra orden ner i vikt. Vi är inte lata! Träning är för oss också. Vi behöver bara hämta motivation från en annan plats.

Kortsiktiga mål, snarare än långsiktiga, gör rörelse intressant varje dag. Och det ger resultat – varje dag. Hur du rör dig påverkar inte bara din framtida fysik, utan även ditt mentala tillstånd. Och den effekten är omedelbar. Du behöver med andra ord inte vänta för att skörda hem vinsterna.
För den som inte har en idrottsmans sinnelag finns en starkt motiverande kraft att hämta i att helt släppa en idrottsmans sätt att träna.
Fråga dig istället: Hur känner jag mig nu och hur vill jag känna mig om en halvtimme? Och hur ska jag röra mig för att skapa det tillståndet?

Vi kan alltså låta vårt mentala tillstånd och önskan, styra vilken typ av träning vi väljer att göra. Det gör det möjligt att lyfta blicken, som varit fastnaglad på kroppen sedan Jane Fonda klev i sin glansiga träningsdräkt, se sig själv i ögonen och fråga: vad behöver du. Jag samarbetar med Holistic training där vi utgår från nedan exempel:

Till exempel:
Du vill ha:
KRAFT
– du vill känna dig självsäker och på tå.
Rör dig:
STARKT!

Alla som någon gång varit på ett boxningspass eller liknande kan vittna om den starka känslan efter passet. Det är ingen slump. Forskning visar att så kallad powerposing – när vi står bredbent med stolt bröst, händerna i sidan eller sträckta över huvudet – höjer vår testosteronnivå och sänker stresshormonet kortisol. Läs mer om Power posing här.
Använd dig av detta och välj starka rörelser som boxning, backintervaller och explosiv styrketräning när du vill känna dig kraftfull.

Du vill ha:
RYTM
– för ny energi och att skaka om allt som känns stagnerat.
Rör dig:
RYTMISKT!
Dansen, stegens rytm när du springer, andningen när du simmar, de regelbundna tramptagen när du cyklar – när du släpper klockan eller målet att sätta en perfekt koreografi är det lättare att ge sig hän när du tränar, det ökar kroppens endorfinnivå (lyckohormoner – som gör dig glad, tillfreds och lindrar smärta).

Du längtar efter:
GRACE – när styrka och mjukhet samsas som bäst.
Rör dig:
MJUKT OCH STARKT!
Stress sätter sig i kroppen i form av spänningar runt käkar, nacke, axlar, höfter. Det kan ge en känsla av kantighet både fysiskt och mentalt. Att röra sig på ett sätt som får de fysiska spänningarna att släppa, kan hjälpa dig att även lindra känslomässig stress. En stark kropp som också är mjuk blir skön. En stark person som också är mjuk blir skön. Allt hänger ihop. Testa träning som yoga, soma move, bodybalance eller rör dig mjukt på egen hand och se vad som händer.

Du längtar efter:
STILLHET –
lugn, ro och vila.
Rör dig:
INTE.
Stanna kroppen och sinnet följer efter. Yinyoga, restorative-yoga, meditation, andningsövningar påverkar parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att snabbt varva ner.  

 

 Signa upp på mitt nyhetsbrev och få inlogg till “Träningsrevolution hemma”. Onlineträning med hela klasser att göra hemma. Rör dig som du vill känna dig!